آرشیو خبر کد خبر: 12503     
رضا اصلاحی

مدل مو ایرانی در مقابل مدل مو غربی

تهران آنلاین
اگر از پوشش و مد لباس بگذریم، در ارتباط با مو و آرایش موی مردانه که امروزه به طور وسیعی انواع آن را شاهدیم، می بینیم که مدلهای مو بسیار متنوع و اکثراًٌ نشانه‌ای از فرهنگ جوامع مختلف هستند.
تاریخ انتشار :۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ دي ساعت 23:29

تکنـولوژیهــای نویـن ، قدرتی را در اختیار برنامه ریزان فرهنگی و جوامع قرار داده اند که اگر این قدرت با اخلاق آمیخته نشود میتواند بسیار مخرب بوده و جامعه ای را به عرصهای از چالشهای گوناگون بکشاند . هر یک از این چالشها خود دشواریهای متعددی را برای جوامع انسانی به همراه خواهد آورد . بیشک نهادهای اجتماعی کاملا متفاوت با گذشته خواهد بود . این تفاوتها در نهادهای اصلی مثل خانواده ، آموزش و پرورش ، فرهنگ ، حاکمیت ، مدیریت ، اقتصاد و رسانه کاملا محسوس است . نکته ای که باید روی آن بحث بیشتری در مراکز علمی و فرهنگی ما صورت پذیرد ، حرکت به سمت اخلاق گرایی است . اگر اخلاق در جامعه ای نادیده گرفته شود ، خیلی چیزها نادیده می شود و چیزهای بد ترویج و جای چیزهای خوب را میگیرد . پس اخلاق رکن اصلی و اساسی حرکت به سوی تعالی یک جامعه است . لذا باید دید که هدف نهادهای آموزشی در بطن جامعه امروزی چه میباشد و باید بر اساس چه الگوهایی آن را کارآمد کرد ؟

سالها از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد . طی این دوران با سه نسل و با خواسته های مختلف روبرو بوده ایم . امروز که در خیابان های شهرمان قدم میزنیم ، جوانان مختلف را با لباس و مدل موهای مختلف میبینیم . این نسل بسیار تنوع‌طلب بوده و همواره در پی این است تا خودی نشان بدهد . با یک نگاه در مراکز خرید یا مترو و ... شاهدیم که جوانان خودشان را با طرحها و مدلهای مختلف مو و لباس آراسته می کنند . البته آراسته گی امری است که از نهاد هر انسان پاکی تراوش می کند . اما در کنار همین آراسته گی ، جوانانی هم هستند که به واسطه عدم آشنایی به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و با تاسی به فرهنگ مبتذل غربی به دنبال مدل‌های جدید و عجیب و غریب هستند . مدلهای خاص از طریق فرهنگ بیگانه به ما تحمیل شده است . تیپ ! خسته - تیپ ! نا امید - تیپ ! کمال گرا و احساسی - تیپ آرام و خونسرد - تیپ ! عاشق - تیپ ! افسرده - تیپ ! هنر دوست - تیپ ! خوش گذران و .... تیپها و تریپهای مختلف دیگر !؟ کم کم دیدن این تیپها ! و مدل‌ها در جامعه عادی شده است . به اعتقاد روانشناسان، خلأ جایگزینی مناسب با دوره نسلی و احساس ناامنی ناشی از آن باعث می شود که نوجوان و جوان در مسیر خود به راه حل هایی متوسل شود که این راه حل ها از طریق همانندسازی با شخصیت هایی است که الگوی آنها قرار می گیرند . به غیر از بحث تهاجم فرهنگی بیگانه ، این گرایشات می تواند ناشی از عدم وجود الگو‌های ملی و مذهبی و متناسب با فرهنگ اصیل مردم کشورمان باشد . ریشه های تاریخی مدگرایی به سال های بسیار دور برمی گردد . در عصر سلطنت فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه که پای ایرانیان به فرنگ باز شد ، تا عصر رضا شاه که دوره حسّاسی را در تاریخ ایران رقم زد ، فصل متفاوتی در مدگرایی ایرانیان گشوده شد . گرچه مدگرایی و غرب گرایی دو مفهوم جدا از هم و دارای تعریف متمایز از یکدیگرند ، اما سیر تحولات تاریخی ـ اجتماعی در ایران به گونه ای سرنوشت این دو مفهوم را با هم گره زده است که هرگاه سخن از مدگرایی به میان می آید ، مفهوم غرب گرایی نیز به ذهن ، تبادر می کند . متاسفانه طی سالهای اخیر نیز بدلیل نداشتن برنامه ای مدون در رأس شعارهای ملی و دینی ، نوع تفکر، طرز زندگی و آداب لباس پوشیدن ، دستخوش تغییر شد . مشکلات اقتصادی و تمایل به برون رفت از این مشکلات در بین نسل سومی ها و میل به اروپایی شدن و خروج از فقر مالی در جامعه ایرانی باعث شد که به جای بازسازی و نوسازی اجتماعی و فرهنگی ، جامعه خود به نماها و نمادها و ظواهر خارجی بیشتر توجه کند تا به فرهنگ اصیل اسلامی خود . خیلی ها با تیپهای مختلف بر این باور شدند که باید خود و فرهنگشان را خارجی کنند ، تا بدین ترتیب از ضعف و عقب ماندگی رهایی یافته و در ردیف کشورهای پیش رفته قرار گیرند . در این مقوله اگر از پوشش و لباس بگذریم ، در ارتباط با مو و آرایش موی مردانه که امروزه به طور وسیعی انواع آن را شاهدیم ، می بینیم که مدلهای مو بسیار متنوع و اکثراًٌ نشانه‌ای از فرهنگ جوامع مختلف هستند . گویا موی سر نسل سومی ها دارد جامعه ما را به سمت خصوصیت فرهنگی دگر دیسی شده ای می برد که با فرهنگ جامعه ما تلاقی دارد . زمانی که الگوهای بومی و اسلامی برای ما ناشناخته باشد ، طبیعی است که با پیشرفت جامعه ، این الگوهای اصیل نیز رشد نکرده و به فراموشی سپرده شود . علیرغم اینکه تا کنون الگوهایی به آرایشگاههای مردانه تهران دیکته شده است ، اما هیچ کدام مورد استقبال واقع نشده است !؟ .  ولی چندی است که افرادی دلسوز و خبره در جایی به نام اتحادیه آرایشگران مردانه تهران دور هم جمع شده اند که با سادگی و بی آلایشی تمام ، سعی دارند تا به این بخش فرهنگی مقفول مانده طی سالهای پس از انقلاب سرو سامانی بدهند . آمده اند تا بگویند : نباید مدل های موی خارجی را به طور کل از صحنه خذف کرد و به کشوری منزوی در صحنه مدل مو تبدیل شد بلکه باید جذابیت مدل های داخلی را بالا برد تا جوانان در کنار آنها مدل های داخلی را انتخاب کرده و کم کم فرهنگ قالب ، فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی گردد . در زمستان سال 93 اولین گام محکم به همت اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران برداشته شد و اولین ژورنال مدل موی مردانه و انتخاب 3 آرایشگر برتر در طراحی مدل موی مردانه رو نمایی شد .  نزدیک به 500 آرایشگر برتر تهرانی برای اولین بار در کشور ، به همراه خانواده هایشان در مراسم رونمایی از اولین ژورنال مدل مو مردانه حضور داشتند تا بگویند؛ در مسیر دوران جوانی که توام با تنوع طلبی ، هیجان خواهی و فصل تازه ای در زندگی و سرآغاز ورود انسان به جهان پرشور و رنگارنگ است ، ما آمده ایم تا در این مسیر رفتارهای جوانان این مرز و بوم را تحت تأثیر قرار دهیم .

 رضا اصلاحی/مشاور فرهنگی دومین جشنواره هنر دهم

 

فایل ها / برچسب ها برچسب ها برچسب هارضا اصلاحی , مدگرایی , مدل مو , مو فشن ,



نام :  
پست الکترونیکی :    
نظر شما :  
کد امنیتی: